Skarpt läge!

utbredning-140805-kl-1000_416px
Just nu är flera Bilkårister engagerade i släckningsarbetet vid branden i Västmanland. Både FRG från flera kommuner samt 22 HvBat tjänstgör på olika sätt. Igår klassades branden som riksangelägenhet. Länsstyrelsen tog över räddningstjänsten från igår morse.

Lena som är bilkårist och med i FRG-gruppen i Västerås skrev så här för ett par dagar sedan:
“Jag har varit där i två dagar. Sista insatsen gjordes nyss när jag fick ett samtal på min privata mobil med en man jag ringde tidigare idag. Jag fick koppla ihop en privatpersonen med staben. Han hade börjat släcka närmaste brand med hinkar där han bodde…detta är galet stort och okontrollerat! Nya tag för alla som jobbar i morrn! Jag tänkte fira mina tvillingar som blir 15 imorrn. Dock har jag sagt att om det krisar kan jag hjälpa till…det känns väldigt viktigt och nyttigt. Jag hjälper nog på onsdag om det behövs…
Jag träffade på Sussie Jörgenssen lite hastigt i en av korridorerna på Ramnäs hotell- och konferens där stabsledningen mfl har tagit plats.
Nu blir det bingen för mig. Det har varit två lååååånga och tidvis väldigt intensiva dagar so far.”

Det är som Lena säger, det är galet stort och det behövs massor av insatser, men det är ett tufft jobb att organisera det för att nå effektivitet. Som Bilkårist är jag stolt över att vi som organisation och medlemmar finns till hans och kan hjälpa till.

Malin Dreifaldt

Leave a Reply

