Vad tror ni om detta?

Jag har tillsammans med Malin Dreifaldt i centralstyrelsen träffat Försvarsmaktens trafiksäkerhetschef. Han håller på att slutföra nytt reglemente gällande trafiksäkerhet vilket ska vara klart till hösten och träda i kraft från 2015. Då funderar jag över en idé.

Bilkåren har idag två studiecirklar; “Lär känna din kår” och “Min bil”. Min idé är då om vi ska ta fram ytterligare en kopplat till det nya reglementet och trafiksäkerhet. Den skulle exempelvis kunna innehålla
Hastighet
Bälte/lasthantering
Nykterhet/Droger
Trötthet
Risktagande
Barn i bil
Oskyddade trafikanter

Jag för min del tror att en sådan här studiecirkel skulle kunna vara både uppskattad och lärorik, men det viktiga är vad du tror. Finns det behov och intresse ute i bilkårerna för ett sånt här material?

Reidun Eklöw, Riksbilkårchef
Reidun

6 thoughts on “Vad tror ni om detta?

  1. Med all säkerhet behövs denna studiecirkel både för medlemmar men även som ett viktigt verktyg i rekryteringsarbetet.

    Göran Örnfjäll
    Lycksele bilkår

  2. Det låter toppensmart att “utnyttja” nytt och fräscht framtaget material. Men redan idag innehåller “Min Bil & jag” en sammankomst kring trafikssäkerhet. Är tanken att i såfall revidera den, renodla mot bilägande och mekardelen, och därmed lyfta ut trafiksäkerheten till en helt egen cirkel?

    • Hej Josefine
      Det är lite för tidigt att svara på din fråga, när vi ser upplägget på den nya studiecirkeln då kan vi ta ställning, men spontant känns det som vi borde renodla Min Bil & Jag.

  3. Vi har diskuterat det i Östgöta Bilkår och vi tycker att det behövs en cirkel i trafiksäkerhet. Vi har en trafiklärare som hållit dagskurser för oss i ämnet och hon kan hjälpa till och utforma en studiecirkel. Kontakta oss om ni vill ha hjälp.

Leave a Reply

