På civil bandvagnskurs i Älvdalen

IMAG0985Jag vill berätta lite om min helg i Älvdalen. Jag var där och körde bandvagn för vinterkörning och det var en riktig, riktig upplevelse… Miljön. Känslan. Kraften. Och lärdomen. Vi fick köra i snö efter karta och kompass och leta oss fram till nästa koordinat. Det var inte alls helt lätt… Gäller att ha ögat och förståndet med sig och att stanna och vända om det inte kändes rätt. För snö är förrädisk, vad som finns under…. Men vi hade superbra instruktörer som vägledde oss uppför berg och ner i branta dalar. Det var en lärdom hur man kör i snö och inte välta, att köra med förståndet ock känslan, i skog och natur. Sen fick vi sjukvårdsutbildning, som jag anser att alla behöver ha. Den var jättebra. Men sumeringen av allt så va det väldigt intensivt, upp tidigt och isäng sent, för att hinna lära sig så mycket som möjligt. Skulle behöva lära mer om karta och kompass som är väldigt väldigt viktigt. Vill tacka för att jag fått äran att få ta denna utbildning.

Björn Pettersson, Hofors bilkår

Leave a Reply

